Prema podacima Autocesta FBiH koji su rađeni za prvih osam mjeseci ove godine, naplata od cestarine porasla je za 20%.
Prihodi od cestarine koriste se za upravljanje i održavanje postojeće autoceste te dijelom za pripremu novih projekata. Naplatom cestarine pokrivaju se svi troškovi, a od ostatka novca servisiraju se određene obveze i krediti. Podaci otkrivaju da su promet i prihod na autocesti A1 porasli za 20-ak posto u kolovozu ove u odnosu na isto razdoblje prošle. Zabilježeno je povećanje prodanih ACC TAG uređaja za 71,47% u odnosu na prošlu godinu, piše Večernji list BiH. Statistika pokazuje da je najprometnija dionica Sarajevo sjever – Zenica jug sa 762.446 vozila, a zatim slijedi Sarajevo zapad – Tarčin s 291.576 vozila te Međugorje – Ljubuški sa 115.031 vozilom. Tijekom mjeseca kolovoza ove godine naplaćena je cestarina u iznosu od 4,1 mil. KM s PDV-om i vidljiv je trend rasta u odnosu na isto razdoblje prošle godine za 14,85 posto. Najveću zaradu od cestarine u kolovozu imala je dionica Sarajevo sjever – Zenica jug, 3,2 mil. KM s PDV-om, što je povećanje od 10,86 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine (2,9 mil. KM). Vidljiv trend rasta prihoda od naplaćene cestarine bilježi i dionica Sarajevo zapad – Tarčin sa 707.711,36 KM s PDV-om, što je u odnosu na isto razdoblje prošle godine uvećanje za 34,6% (525.792,61 KM). Povećanje bilježi i dionica Međugorje – Ljubuški, gdje je prihod povećan za 23,99%.
Nova kreditna zaduženja
Što se tiče radova na koridoru Vc, trenutačno se odvijaju radovi na tri mjesta na koridoru, a nakon potpisivanja ugovora o realizaciji dionice Svilaj – Odžak, to će biti prva dionica koja će biti završena i operativna u 2017. Na toj dionici praktički je ostalo postavljanje završnog sloja te da se uradi vertikalna i horizontalna signalizacija i most kako bi se ta dionica pustila u promet. Kod Zenice se grade dvije dionice, odnosno dva lota. Ugovor za LOT 1 Drivuša – Klopče potpisan je u listopadu 2014. s izvođačem Heringom, a vrijednost ugovora za izgradnju je 33,5 mil. eura. Ugovor o izgradnji dionice koridora Vc Klopče – Pečuj (Donja Gračanica) odnosno LOT 2, potpisan je u svibnju 2016.. Vrijednost ugovora je 107,8 mil. eura s PDV-om, a sredstva su osigurana preko međunarodnih financijskih institucija.
Planovi i realizacija
Dionica Nemila – Zenica sjever (izlaz iz tunela Zenica) podijeljena je na tri lota i pokrenuta je inicijativa za zaduženje kod tri različite međunarodne financijske institucije: EBRD u visini od 80 mil. eura, OFID – OPEC-ov fond za međunarodni razvoj u visini od 49 mil. eura i KFAED u visini 36 mil. eura. Daljnji planovi tiču se dodjele ugovora na južnoj dionici koridora, dionica od Zvirovića do Počitelja. Dokumentacija za tender poslana je EIB te se čeka suglasnost za nastavak projekta. Rok gradnje dionice Zvirovići – Počitelj je 30 mjeseci, što bi se uskladilo sa završetkom mosta na rijeci Savi, uz očekivano puštanje u promet krajem 2017. Za završetak te najsjevernije dionice osiguran je grant od 17,4 mil. eura i privode se kraju završne aktivnosti za 40 mil. eura kod EBRD-a. Najduži most na koridoru Vc je Počitelj. Ukupna vrijednost izgradnje je 100 mil. eura, a sredstva su osigurana od EIB-a. Izgradnja poddionice Počitelj – Zvirovići nužna je kako bi promet s magistralne ceste M-17 bio preusmjeren na autocestu prema Bijači, čime bi bila osigurana puna funkcionalnost izgrađene poddionice Bijača – Zvirovići i povećana isplativost. Iako novac od cestarine ubrzava dinamiku izgradnje autoceste na koridoru Vc, nova zaduženja neminovna su kako bi se okončala cijela izgradnja autoceste.